Velkommen!

Alle bilder er copyrighted og kan ikke bli brukt av andre uten min tillatelse. Alle rettigheter reservert @Rune Olsen/RolFoto

mandag 12. oktober 2015

Høsttur til Smådalen/Øynadn i Nord-Valdres Dag 1 (Del I)



For et par helger tilbake, i slutten av september, dro jeg på solotelttur til Smådalen/Øynadn. Et utrolig flott fjellområde i Vang kommune på grensa til Jotunheimen og Filefjell. Området er en slags blanding av Jotunheimens massive og majestetiske fjell og Valdres sine åpne vidder. Midt i området ligger massive Ranastongi med sine drøye 1900 moh og er den fjerde høyeste fjelltoppen sør for Jotunheimen. Området er formet av istida og fjellgrunnen er kalkrik noe som har stor betydning for floraen her. Urvalmuen, som kun finnes to steder i verden, har sitt tilhold i rasmarkene under Kruk og Skølten, rett øst for Smådalsfjellet, Var sjøl og så etter den i juli uten hell, men fant til gjengjeld tepper med reinroser, issoleier, aurskrinneblom og mange andre kalkelskende arter. Ellers var det overraskende mange humlearter, flere nye arter for meg, her oppe i 1600 moh.
 Værmeldinga før jeg dro sa regn og ustabilt vær. Vekslende vær er flott tenkte jeg og dro ivrig nordover. Og værmeldinga skulle slå til så det monna, aldri før har jeg opplevd så vekslende og allsidig vær på så kort tid! En morgen hadde jeg lokal snøstorm fra vest mens den døsige morgensola sendte sine varme stråler i fra skyfri østahimmel, magisk stemning!
Kanskje ikke fullt så magisk at jeg måtte gjøre mitt fornødne mitt ute på Belgjislettene (ca 1200 moh) med piskende snøvær på min blottlagte bakdel, aldri har det blitt trua så hardt på så kort tid!
 Det ble ufattelig mange bilder fra denne turen så her blir det flere innlegg. Legger de ut i kronologisk rekkefølge.

 Etter nøyaktig 4 timers kjøring kom jeg til idylliske Vang ved Vangsmjøse. En kjapp tur på kolonialen for siste proviantering før det bar til fjells. Skylaget lå lavt over Vang og på vei opp i fjellbjørkeskogen kjørte jeg gjennom tjukk tåke. Først når jeg nådde Helin kunne jeg skimte sola og landskapet, tåka forsvant brått bak meg.
Vang i Valdres, ved foten av Jotunheimen
 Gledelig kunne jeg konstatere at fjellbjørkeskogen rundt Helin hadde fått flotte høstfarger, jeg stoppet og knipset noen få bilder før jeg krysset tregrensa og entret Smådalen (Nord).

Bekk og høstfarger ved Helin
Dvergbjørk i høstsymfoni
Blåbær
Vel oppe med utsyn mot Belgjislettene, Øyre og Ørnenøse i vest og massive Rankonøse og Smådalen mot sør, var det bare å hive seg rundt før lyset ville forsvinne.

Belgjislettene med Øyre og Ørnenøse i bakgrunn
Høst i Smådalen

Høstkledd
September i Smådalen (sett mot sør)
Høstkledd fjellbjørkeskog mot Belgjislettene
Truende Trongebytti (Rankonøse tv-Kvannebaknøse th)
Høstfarger på høyfjellet
 På Belgjislettene var høstfargene sprakende og særlig lappvieren var blitt utrolig gul og flott.

Høstvier
Etter en lengre fototur i bjørkeskogen ved Njukestølen og på Belgjislettene, kjørte jeg mot Øynadn, hvor jeg hadde planlagt å sette opp teltet. Men på veien måtte jeg stoppe og gå opp på Smådalsfjellet. Skyene lå tungt over dalsida ned mot Helin og Gilafjellet mens sola forsiktig varmet "månelandskapet" på Smådalsfjellet. Men alt er foranderlig og ganske snart fikk jeg turens første regnskur.

Smådalsfjellet i ustabilt høstvær. Jørundgilknappen i bakgrunn
Smådalsfjellets "månelandskap"
Småvåt satt jeg meg i bilen, og kjørte ned mot Øynadn med håp om å få etablert teltplass før eventuell ny regnskur.
 Fortsettelse følger.......


8 kommentarer:

  1. Hei Rune, knall fine bilder, så flotte farger !

    SvarSlett
  2. Det var en flott bildedoku over et mektig landskap...og vær. Skikkelig fint nå en greier å fange kontrastene som i de to siste. Bildet av Trongebytti gir et mektig inntrykk.

    SvarSlett
  3. Vakre bilder fra fjellheimen, bra fanget

    SvarSlett
  4. Herlig!! Gleder meg til fortsettelsen. Mektige bilder av et mektig landskap.

    SvarSlett
  5. absolutely gorgeous images!
    they make me want to walk into the scenes.
    Magical light as always.

    SvarSlett
  6. Lekker serie fra høstfjellet, mektig.

    SvarSlett