Velkommen!

Alle bilder er copyrighted og kan ikke bli brukt av andre uten min tillatelse. Alle rettigheter reservert @Rune Olsen/RolFoto

torsdag 12. januar 2012

Vandrefalk i farta

Panorert vandrefalk  (Falco peregrinus) Nykvåg, Vesterålen
 Klikk på bildene for best mulig visning
Vandrefalken er verdens raskeste skapning.  Med sammenlagte vinger i loddrette stup kan de oppnå en fart på over 300 km/t!  I vanlig horisontal forflytningsflukt går det ikke like raskt, men de kan aksellere betydelig hvis de vil eller må. I fjor sommer fikk jeg mine to beste bilder av vandrefalk og det med en ukes mellomrom og på to vidt forskjellige plasser, nemlig i Valdres og i Vesterålen.
 Ovenstående bilde av panorert vandrefalk var så absolutt ikke meninga og panorere! Denne vandrefalken hadde slått en krykkje rett nedenfor krykkjekolonien i Nykvåg havn, Vesterålen. Krykkje lå i vannet midt i havna i svime eller allerede død. Falken prøvde fortvilet å få tak i byttet, men hundrevis av krykkjer plaget falken såpass mye at hvert eneste forsøk bare ble med nesten. Denne seansen holdt på ganske så lenge før falken gikk lei. Jeg hadde tatt en del avstandsbilder, som seinere ble slettet pga av nettopp avstanden, og innstillinga på eksponeringa var blenderprioritert og tilpasset lys bakgrunn. Så når falken bestemte seg for å retirere og dro raskt forbi nærmeste nyken med mørk bakgrunn ble lukkertida deretter treg. Og jeg tenkte:  Dett var dett, null brukandes bilder! Men jeg skulle ta feil, ett av bildene ble jeg absolutt fornøyd med, dere ser den over.
Bilde nr 2 her er fra Valdres, nærmere bestemt sandtaket ved Vasetdansen. Jeg var egentlig ute etter sandsvaler i flukt, da det finnes en liten hekkekoloni her. Sandsvale i flukt uten himmelbakgrunn er vel noe av det vanskeligste jeg kan tenke meg.  Låvesvale er faktisk enklere, de er ofte lettere å "forutse" fluktbanen på, de har oftere lengre og rettere fluktbaner enn sandsvalene og taksvalene. Som dere skjønner ble resultatet magert, men mot himmelbakgrunn fikk jeg da noen som absolutt ble ålreit. Jeg hadde bladd gjennom bildene på LCD-skjermen og sto og så på en begynnende solnedgang da jeg fikk øye på denne voksne vandrefalken komme susende mot meg. Eksponereinga var ferdig innstilt, det var bare å finne fokus. Fokus ble låst og knatringa var tilbake. Etterpå var det bare å nyte synet av falken på LCD-skjermen og kaste et siste blikk på solnedgangen, før jeg vendte snuta hjemover, hvor en kald øl stod og ventet utålmodig :-)

Voksen vandrefalk en sommerkveld i Valdres

24 kommentarer:

  1. Vilka vackra bilder på fågel..den sista bilden såg ut underbar ut..Bra gjort..Önskar dig en trevlig kväll

    SvarSlett
  2. Wow, what a cool moment Rune!
    You're so lucky, it was an unforgettable experience!
    Have a good weekend! ;-)

    SvarSlett
  3. flotte bilder av en kjapp fugl, nr2 er "penest" men jeg liker det første best. godt gjort å få hodet såpass skarpt.
    morten

    SvarSlett
  4. Wow vilken vacker fågel detta är, man blir i stort sett språklös vid synen av dina bilder på den, så vackert

    SvarSlett
  5. Oj, den valdres falken var utrolig lys og flott. Herlige skapninger!
    mvh
    Bjørn Aksel Bjerke

    SvarSlett
  6. Dette ble flotte bilder. Det første er stilig med panoreringen. Flott skarphet.
    Det siste ble knall. Nydelig lys og skarpt. Disse fuglene er veldig majestetiske. Og så er de veldig raske... Men du fikk jo flotte bilder av dem da.
    Ha en trivelig helg.

    SvarSlett
  7. Dyktig gjort! Alltid hyggelig og spennende å lese tekstene dine også :)

    SvarSlett
  8. Aii aii... meget solid Rune !!!
    mvh
    Håvard

    SvarSlett
  9. jättefina bilder :) snyggt fångat.

    SvarSlett
  10. Vackra bilder!Snyggt fångat i luften...vilken tur att det blev en toppenbild fast du trodde det var noll....

    SvarSlett
  11. To flotte bilder av falken, likte begge men nr. 2 var knallbra og topp teknisk.
    Imponert!

    Ottar

    SvarSlett
  12. Likte godt nummer to her, ikke hverdagskost å få bilde av denne karen...

    SvarSlett
  13. Synes begge disse bildene er knallbra, "hastigheten" i det første gir bildet en ekstra dimensjon.
    robert

    SvarSlett
  14. Det første bildet er bare helt vilt bra Rune!! Versjon 2 er også fin, men fartsfølelsen i det første bildet hever det noen hakk over.

    mvh Knut Børge

    SvarSlett
  15. Fantastiskt fina bilder av den vackra falken!! :)

    SvarSlett
  16. Beautiful shots! I love them both!

    Greetings, Louise

    SvarSlett
  17. Hej Rune!
    Vilka helt otroliga flygbilder, så makalöst vackra. Det är inte helt enkelt att hinna med i svängarna när man ser dessa fåglar. Sedan så är det ju så sällan som man ser dem.
    Ha en fin kväll!
    /Ingemar

    SvarSlett
  18. Hi Rune,

    Quite an achievement. I do like the second photo best though as the busy background of the first picture disturbs me a bit. Wouldn't have minded to take it myself though!

    Robert

    SvarSlett
  19. Fine bilder av vandrefalken, ikke lett art og fotografere, likte best bilde nr.2

    Mvh

    Trond

    SvarSlett
  20. Hei Rune
    Historien og bildene er helt fantastisk bra.I fjor hadde vi Vandrefalk to steder i Fredrikstad,men jeg klarte ikke å få noen fluktbilder som var bra,men jeg skal forsøke i vinter,kansje jeg lykkes da.Det er ikke lett å få slike bilder du har klart.
    Mvh. Kai Edvard

    SvarSlett
  21. Herlig!Og atter herlig! Vi hadde vandrefalken hekkende i sommer,ikke så langt ifra der jeg bor,men det var så bratt oppi ura,at det var umulig å komme til på et fornuftig vis (skal prøve igje i sommer...)
    Begge bilder er topp, men personlig preferanse er nr 1. Har alltid likt denne type bakgrunn,+ at det viser fart! Håper du får flere sjanser ;-)

    SvarSlett
  22. Heldig som har fått denne på brikka. Liker nok toern best.

    ketil

    SvarSlett
  23. Flotte Bilder av vandrefalken. Likte spesielt det siste godt.

    SvarSlett