Velkommen!

Alle bilder er copyrighted og kan ikke bli brukt av andre uten min tillatelse. Alle rettigheter reservert @Rune Olsen/RolFoto

søndag 10. juni 2012

Dovre (Del1): Aggressive og løpske moskusokser

Moskusokse i motlys
Det har vært lite aktivitet på meg på blogg og nett i det siste av flere årsaker, men jeg har da i det minste vært en femdagers-tur på Dovre sammen med turkompis Tommy Sørensen på jakt etter moskus.
 Det hele begynte litt trått og vi fant ikke moskus første kvelden, før etter solnedgang, langt der oppe mot Snøhetta. Dagen etter bar vi på full oppakning og det kjentes på kroppen med godt over 20 kg i sekken der vi vandret med freidig mot i retning der vi så moskus i kikkert kvelden før.
Speidende etter moskus første kvelden
Snøhetta i skumringstimen
 Og moskusene var i samme området, så telt ble satt opp ikke langt unna en større flokk. De så ut til å holde seg et stykke opp i terrenget. Vi begynte og tusle oppover mot kjerneområdet, men ingen moskus å se. Vi gikk stadig høyere i terrenget. En voksen hann myrhauk jaktet elegant over et større myrområde, vi fulgte den kort gjennom telelinsene da vi plutselig så en flokk villrein ute på samme myra. Altfor åpent til å snike seg særlig innpå, men allikevel et trivelig møte, og vi skulle få besøk av annen flokk ved teltet seinere utpå kvelden attpå :-)
Villreinflokk
Vi gikk tilbake til moskusmodus etter en kort seanse med villreinflokken. Plutselig åpenbarte det seg en kraftig moskusplugg oppe på toppen av en kolle. Vi tuslet opp mot kollen og like bak lå det et gammelt militæranlegg. Vi gikk forsiktig bort og plutselig ser vi to moskuser bak et hjørne av ei brakke, kun på 30m hold! Av rein refleks rygger vi umiddelbart unna og ingen av moskusene så ut til å reagere. Heldigvis!! Vi går ut av området og stiller oss ca 100 m fra brakka...da kommer en olm, djevelsk moskus oppe på kollen
Olm moskus!  (Ikke oksen som angrep oss)
 ...den tverrstiller seg brått, tar oss kort i øyesyn og begynner og gå mot oss....vi rygger lett, SÅ sparker den illevarslende i lyngen med høyre forbein og setter umiddelbart grusom fart rett mot oss. Hva vi gjør? Jo, vi beiner det remmer og tøy kan holde! Vi kikker oss over skulderen etter 50 m og der kommer bulldoseren i full galopp! Disse særdeles kompakte pelsballene kan nå en toppfart på 50 km/t....jeg med full oppakning på ryggen og tungt fotoutstyr i handa....vel...det føles som i drømmene man hadde som liten sneip, når du blei jaget av et ondsinnet vesen ....du løper i tjukk, tjukk sirup....
Moskusokse på vei rett mot oss i motlyset ( Ikke angrepsoksen, her har vi en flomstor elv imellom :-))
 Den føltes jævla nærme nå...hjernen går med ett inn i overlevelsesmodus, tankene flyr, løpskraften tar slutt, alternative planer legges, Tommy lå en meter foran meg, så det var meg han ville nådd først...jeg kikker meg over skulderen igjen og ser at den bråstopper og setter bredsida til. Klarer vel såvidt å si til Tommy med min ekstemt tørre strupe at den har stoppet! Da hører jeg et Halleluja som gir ekko langt inn til Snøhetta :-)  Ingen 100 m har blitt tilbakelagt med så mye adrenalin, tankevirksomhet og fotsvette, tro meg!  Vi går store omveier for å prøve å unngå denne flokken på vei ned til teltet, men det skulle vise seg å bli vanskelig. Plutselig var de ekstremt aktive, og løp som ville over hele området og vi var innesperret av en flomstor elv og en kolle. En svær flokk hindret videre vei ned til teltene.

Par med kalv i vill fart ned åssiden
Det går litt for fort for en av "gamlingene"...
...som går på trynet i snøen!!
Vi trakk oss lengre og lengre opp mot Snøhetta. Tåka kom, det begynte å snø tett og sikten ble dårlig, og moskusen stengte fortsatt retrettmulighetene til teltet. Vi tok midlertidig tilflukt inne i et lite klaustrofobisk dreneringsrør som gikk under grusveien opp til Snøheim.
Litt gjennomlys i tåka opp mot Snøhetta (s/h)
Moskus i snøvær (s/h)
Brytningstid over Snøhetta
Det begynte dessuten å bli seint på kveld.....og svært kaldt, rundt 7-8 blå. Vi la alternative planer hvis situasjonen ikke endret seg, men etterhvert så det ut til at dyrene roet seg litt og vi prøvde en rute langs den flomstore elva, men haka var at det var et stykke hvor vi ikke så moskusen og bare kunne håpe på at de ikke kom løpende over åskammen. På det nærmeste hadde vi de på 50m, og det føltes ikke trygt i det hele tatt! Aldri har sniking vært mer spennende!
Vel framme ble vi møtt av et par moskus som gressa rundt teltet, samt en flokk villrein nede i dalen under oss mens sola gikk rolig ned. Vi knipset litt før vi bestemte oss for å bryte leir og finne en mindre utsatt teltplass lenger ned i dalen. Men først måtte vi vente lenge før de to moskusene valgte å finne en bedre beiteplass.....ny camp ble slått i nattemørket....sovna vel ikke umiddelbart, for en dag, en dag jeg aldri glemmer!
Og skal du opp i moskusland, ha alltid med deg en som løper saktere enn deg 😜

Villreinflokk etter solnedgang

1. Fin og spennende fortelling fra en opplevelsesrik tur. Flotte bilder ble det også. noen imponerende dyr disse moskusene. Likte alle bildene og falt mest for naturen og reinflokken.

Ottar

2. Oi.oi det var litt av en opplevelse da!!! Bra dere springer fort da. De der er ikke å spøke med.
    Du har fått flotte og annerledes bilder av moskusen enn jeg har sett tidligere. Dette området er bare knall. Fjellene og skiftingen av været.Synes du har fått formidlet dette på en utmerket måte.
    he, he, jeg skjønner at dere kom dere vel hjem...
    Gleder meg til neste runde fra Dovre.

3. What an exciting adventure!
    Have a good week Rune! ;-)

4. Wow, ...och oj oj oj vilka upplevelser ni varit med om ! Men, du har fått med dig kanonbilder både på djur och landskap ! Underbar läsning Rune !!

5. Dæven steike, det må ha vært rimelig spennende å de beista etter seg :-O Det er da man skjønner hva adrenalin rush er...

Likte bildene av dem løpende best, litt wild west preg over dem.

Hilsen Robert

6. Artig og velskrevet skildring fra Dovre. Merker meg at innlegget starter med nærbilder av moskusen og glir etterhvert over til mer og mer miljøbilder :D.

Flotte bilder!

7. så storslaget, såå vackert!

8. Underbart vackra bilder ,storslagen natur .Nette

9. Hehehe steike, der kom innlegget fra den opplevelsesrike turen! Flott beskrevet, der jeg virkelig lever meg inn i den skremmende opplevelsen. Dere vurderte ikke å hoppe bukk over oksen da? De er jo tross alt ikke så høye?;) Kjempflott serie, mend et siste tar kaka! Veggpryd!!!

Knut Børge

10. Må si meg enig i at de tre siste skiller seg ut i tillegg til oksen i svarthvitt.
    Høres ut som en spennende tur ;-)

11. Nydelige bilder. Håper jeg også kommer meg en tur dit og for fotografert disse flotte moskusene :-)

12. Jösses, vilket äventyr ni haft som kunde gått illa. Mycket vackra bilder från fjället.
    Det skall bli spännande och se fortsättningen.

13. wonderful incredible images and glimpses of life. such an impressive beast! that huge forehead and body. thank you~

14. Fine billeder af moskusokser, vi har den også i Danmark bare kun i fangenskab. (lol) Det ser vældig hyggeligt ud den tur du har været på. Tak for kigget!!!

JM FOTO

15. jøss, ble litt vel spennende tur, leste Tommy sin versjon også, ikke til å spøke med, flott bildeserie, sikkert en tur dere vil huske

16. En gysare av en fortelling - glimrende bilder!

17. Ja her har dere virkelig fått kjørt dere..:)
    Knallbra bilder fra turen...

18. Look out your blog is always a great pleasure, Rune.

I love the pictures of these Nordic oxen and these lovely lanscapes of snowed mountains and that beautiful tundra.
    I love that romantic aesthetics that inspired the music of Edvard Grieg.
    I love Norway when I look these pictures.

A million thanks for this fabulous photographic work.

A big hug from Spain, my friend.

19. Fantastic photos. Greetings from Polish

20. fantastiske bilder, selger du?

1. Joda, send meg en mail på rune-o5@online.no :-)