Velkommen!

Alle bilder er copyrighted og kan ikke bli brukt av andre uten min tillatelse. Alle rettigheter reservert @Rune Olsen/RolFoto

søndag 5. juni 2011

Låvesvaler i flukt

 Har akkurat returnert etter en uke på idylliske Jomfruland utenfor Kragerø. Har hatt en flott uke og endel bilder har det blitt :-) Disse må jeg nok saumfare noe seinere, da Valdres står for tur imorra. Men et par panorerte låvesvaler har jeg da fått redigert og de følger her:
 Må innrømme at svalene er en av mine favorittfuglegrupper og jeg benytter sjansen til å knipse disse når forholdene ligger til rette for det; dvs når svalene matsøker lavt over åker og eng og sola ikke er for sterk.
Benytter ofte da en teknikk med prefokusering, men beholder fortsatt autofokus. Når svalene raser lavt inn i "sonen" sikter jeg faktisk litt under fuglen på åker, eng eller vann som i dette tilfellet med de to panorerte låvesvalene. Kamerahøyden ligger på rundt en meter over "grunnflaten". Dette har vist seg å øke sjansene betydelig for "rett treff" da "nesten bildene" ble veldig mange fler enn før :-)
Uansett må man påberegne en del bruk av "delete-tasten" :-)
  Tjatrende og matsøkende svaler og seilere i flukt er for meg nesten selve definisjonen på sommeren.Derfor denne "sixpacken" med svalebilder. Øverste bilde og de to ovenstående er fra de to foregående år.
Nederste er rykende sommerferskt :-)
God sommer....

9 kommentarer:

  1. Flotte bilder forstår fortsatt ikke hvordan du får det til. Hvilken brennvidde bruker du?
    morten

    SvarSlett
  2. Utrolig bra!!!! Det du foreslår må jeg bare prøve. Har ofte hatt latterkrampe når jeg skulle tatt bilder av svalene. De er utrolig kappe. Så deletknappen har ikke vært på enkeltbilder men på hele mappen. Har aldri sett så flotte bilder av svalen som dette! Gratulerer med bildene.

    SvarSlett
  3. Jeg må si jeg var spent på å se disse låvesvalebildene dine, etter å ha hørt hva Tommy fortalte. Nei dette var imponerende saker. Vi så selv noen låvesvaler som jaktet over gresset, og det er jammen ikke liten fart de kommer i!!

    Bilde nummer 1, 4 og 5 er råbra!

    Knut Børge

    SvarSlett
  4. Takk Knut, Hilda og Morten!
    Morten: Bruker mellom 300-500 mm og så liten blenderåpning som mulig. De panorerte er på 1/100 sek, f/11 i overskyet vær.

    SvarSlett
  5. Knallfin serie. Har prøvd på svaler en gang og vet hvor utrolig vanskelig det er å treffe i flukt.

    Ketil

    SvarSlett
  6. Godt jobbet med ekstremt vanskelig motiv. Regner med du har slettet noen tusen eksponeringer...

    De to siste er misunnelsesverdig vellykkede.

    SvarSlett
  7. Takk til alle for kommentarer :-)
    Knut Sverre: Har sikkert blitt noen tusen slettinger tilsammen ja :-)
    Men disse tre fra Jomfruland satt på ca 200-300 eksponeringer og DET er jeg godt fornøyd med!!

    Mvh Rune

    SvarSlett
  8. Utrolig bra jobba, dette er ikke enkelt å få til!

    SvarSlett