Velkommen!

Alle bilder er copyrighted og kan ikke bli brukt av andre uten min tillatelse. Alle rettigheter reservert @Rune Olsen/RolFoto

tirsdag 21. juni 2011

Jomfruland Del I

Steinkobbe sløvern på svaberget
 Jomfruland er en perfekt plass å dra med familien på tur. Øya er nesten bilfri, det hviler en hyggelig atmosfære over stedet, stranda ligger nære og naturen er både variert og spennende. I nord finner du Øytangen, Jomfruland Fuglestasjon og en fantastisk eikeskog som kan føre tankene til sørligere breddegrader. Det er i området her jeg ferdes og trives best på øya. Litt lenger sør ligger fyret og Nordens største ask står like ved. Like bak fyret ligger det også et lite nøkkerosetjern som er verdt et besøk. Theodor Kittelsen har beskrevet og malt dette tjernet og var tydelig en stor beundrer av øya. I dette området er det hovedsakelig barskog og hyttene begynner å ta betydelig plass av arealet herfra og sørover til Skadden, en lang rullesteinsodde helt i sør.

 På vei ut til Jomfruland møtte jeg på denne gjengen med steinkobber som sløvet på svaberget, tydelig tilfreds med tilværelsen som sel her ute. Seinere i uka skulle det vise seg at hele "innsia" var fylt opp av tobis og tobisspisende jegere. Bla makrell, eller rettere sagt pir, stod tett i tett rett utenfor tobisstimene som søkte tilflukt inn mot land. Var faktisk umulig å ikke få makrell hvis du slang uti et eller annet med krok på!!! Hørte også at litt lenger ut sto det mye småsei som også tok del i gildet. Fastboende hadde visstnok ikke opplevd slike tilstander på 30-40 år! Moro og være vitne til at havet her i sør også kan produsere i "overflod" en sjelden gang :-)  Dessuten er fersk makrell, stekt eller røyka, en kulinarisk opplevelse i seg sjøl.


Eikeskogen og dens utposter ved Saltstein er kanskje mine favorittplasser. Bildene over er derfra. Eikeskogen er så tett at lite lys slipper igjennom. Dette vanskeliggjør selvfølgelig fuglefotograferinga her inne, samt at fuglene bare forsvinner i løvverket. Man tager hva man haver, så da fotograferer man skogen. Det midterste bildet ble tatt  til pirolens akkompagnement et stykke lenger inn i skogen. Det ble faktisk sett to piroler der mens jeg var der, men jeg fikk bare høre de. Heldigvis har jeg sett dem her ved et par anledninger før :-)
Steinskvett M med avføringspose i nebbet
Siland F
Grågås og "gråstein" ved Saltstein
 Når det gjelder fuglefoto ble det hovedsakelig viet fluktfotografering, og da særlig svaler. Svaleresultatet er forøvrig vist i et tidligere innlegg. Fluktfoto kan bli "himmel" eller "helvete" og kan kanskje påføre deg noen ekstra rynker, men hva så, jeg har jo "kone" :-)
Ingen grunn til å sitte inne.....
En mørk aften ved Hovedgården........
 Været var veldig ustabilt hele uka, men jeg var ute og knipset når jeg kunne....det er stabilt :-)
Avslutter med en nedadgående sommersol. Alltid en passende avrunding...

3 kommentarer:

  1. Så heldig du er som har så vakker natur med så mye dyreliv rett ved deg. Det er artig at barna får oppleve naturen på nært hold. Så Fine bilder du har fått også. De eiketrærne er topp. Nydelig solnedgangsbilde som avsluttning. Artig å få følge turen gjennom bilde og tekst.

    SvarSlett
  2. trebilde 2 er knallbra kan jeg skimte Pirolen oppe til venstre, flott steinskvett bilde og solnedgang.

    SvarSlett
  3. Der kom bildene fra jomrufland turen. Virker som en knallplass etter hva du beskriver, og de bildene du viser oss. Favoritten blir nummer 1, portrettet av steinkobben.

    Knut Børge

    SvarSlett