Velkommen!

Alle bilder er copyrighted og kan ikke bli brukt av andre uten min tillatelse. Alle rettigheter reservert @Rune Olsen/RolFoto

mandag 21. mars 2011

Snøspurvkamp og vårstemning Mølen

 Så var det helg igjen og denne gangen satte jeg kursen stødig sørover mot Mølen. Trekkfuglene har endelig funnet veien tilbake til busker, jorder og strender langs Vestfoldkysten. Da er Mølen et fint sted og være.

Det var herlig og bli møtt av hundrevis av rastende sanglerker på jordene og åpne plasser. En flokk snøspurv lettet brått da jeg kom dem for nært. Lufta ble fylt med deres glade, sprettende fluktlyder, samtidig som sola sendte sine første varmende lysstråler over åskammen i øst. Snøspurv var en targetart for turen, så jeg fulgte etter. Etter en rekke bilder og våte albuer og knær satt jeg igjen med noen få bilder som lar seg eksponere her; Snøspurv i kamp ble høydaren, men liker også "akvariums-bildet" med "svømmende fisk" og "sjøgress" :-)
 Etter endt seanse trakk jeg til meg vårstemninga som rådet. Borte i lia sang en varsler for full hals. Og for en imitator...den lurte meg mang en gang! Flokker med stær og trost suste over hodet mitt, mens tjelden gaula og skreik, bare avbrutt av kaklinga til forbitrekkende grågjess. Et par sandlo gjorde sin høylytte ankomst, mens gulspurvhannen satt og varma seg i sola. DET ER VÅR! Og det er herlig :-)

4 kommentarer:

  1. Oi, her har du fanget inn våren. Så fin de ble snøspurvebildene. Enig i at det som det ser ut som de svømmer i et akvarium var topp. Nydelig de andre bildene også. Tusen takk for vårturen. Håper jeg også kommer over slike fugler snart.

    SvarSlett
  2. Mye bra her ja..
    Liker spesielt godt bildet med Snøspurvslåskampen her..
    Aldri vert på mølen før, må nok ta meg en tur en dag tipper jeg..
    Flott innlegg Rune..

    Ole Arne

    SvarSlett
  3. Spennende bilder av snøspurven! Enig med Ole Arne at slosskampen er en fulltreffer. Ingen tvil om at våren er i emning i Vestfold. Ser ut til at jeg mnå ta en tur til Mølen selv også.

    Hilsen Svein E. Børresen

    SvarSlett
  4. Fina bilder. Akvariefiskarna var verkligen "speciell" !

    SvarSlett