Velkommen!

Alle bilder er copyrighted og kan ikke bli brukt av andre uten min tillatelse. Alle rettigheter reservert @Rune Olsen/RolFoto

torsdag 3. april 2014

Spurvehauk i miljø


 Tok en liten tur til Napperødtjernet i Sandefjord en ettermiddag for å slappe av og nyte vårkvelden. Musvåkene skreik oppe i fra åsen, noen kvinender lå og duvet på det speilblanke skogstjernet og rødvingetrostene sang om kapp der inne i skogen mens linerlene svinset våryre rundt vannkanten....vårstemning!
Jeg krabbet meg opp på den nærmeste åsen for å få overblikk og kanskje få musvåken over landskapet i ettermiddagssola. Jeg satt meg ned i den ennå så bleike lyngen, og ble sittende leeenge i rein bedagelighet. Etter en stund la jeg merke til en gjeng meiser rett nedenfor der jeg satt og plutselig ble jeg var en mørk skygge som satt seg i en tett ungfuru. En spurvehauk hann satt seg på post med meisemåltid for øyet! Han satt seg ille til for foto, men plutselig gikk han til angrep uten å lykkes, og satt seg beleilig til på godt hold i en annen furu. Merkelig nok la han ikke merke til meg så jeg fikk knipset et knippe bilder før han igjen ble en skygge i skogen.



 En hyggelig opplevelse å sitte helt åpenlyst å få spurvehauken helt uanfektet på kort hold.
Jeg tuslet fornøyd ned igjen men stoppet opp ved tjernet for å få med siste rest av lys rundt vannet denne vårkvelden. Avslutter med et par stemningsbilder fra tjernet.





10 kommentarer:

  1. flotte spurvehauk bilder, men jeg liker best det siste !

    SvarSlett
  2. Heldig med den situasjonen, dette er jo utrolig vare fugler som spotter det meste som leer på seg i nærheten.

    SvarSlett
  3. Situasjon som vi alle drømmer om, finnes ikke noe bedre enn å bare sitte i lyngen å vente på at noe skal skje og overraskelsen når det skjer, flotte bilder av den vakre fuglen.

    SvarSlett
  4. Ja tålmodighet betaler seg ofte, en flott opplevelse som du har foreviget på en utmerket måte. Likte hele serien.

    Ottar

    SvarSlett
  5. Tänk att se rovfågel sådär. Vi har ett ormvråkpar som alltid flyger här hemmavid men ännu har jag inte fångat dem på nära håll

    SvarSlett
  6. Super serie dette Rune. Velger med nr.1 som favoritt.

    Knut Børge

    SvarSlett
  7. Riktigt fina bilder på höken! och stämningsfulla bilder från tjärnen :)

    SvarSlett
  8. aii grattis med flott bilde av hauken. Jeg er lommekjent i dette området, også under vann ;) hehe Har til gode å få så fint bilde av spurvehauken der. God påske Rune :)

    SvarSlett
  9. Flott serie og for en opplevelse, grattis, nydelig fugl

    SvarSlett