Velkommen!

Alle bilder er copyrighted og kan ikke bli brukt av andre uten min tillatelse. Alle rettigheter reservert @Rune Olsen/RolFoto

torsdag 29. september 2011

Gjensyn med Jomfruland Del II

Svartora på utsida Jomfruland
 Å være ute før soloppgang er alltid spennende. Hvordan blir dagen? Man aner en gryende oransjerød kant i horisonten omgitt av blåtoner. Man står og nyter synet av et rolig og avslappet storhav fra Saltstein. Bare noen fåtallige små skyer bryter opp symmetrien. Kun enkelte lokkelyder fra overflygende småfugler bryter stillheten.
Sola smyger seg etterhvert over kanten og farger svabergene rødoransje de stedene strålene treffer.
En stærflokk setter seg ned på svabergene. Telelinsa blir påmontert. Det første jeg legger merke til er en veldig bleik stær. En purung rosenstær satt nå foran meg sammen med hundre vanlige. Jeg knipser fort for å dokumentere arten, siden den skal rapporteres til NSKF (Norsk Sjeldenhetskomite for Fugl). Men med eksponeringsnnstillinga fra seansen med landskapslinsa gjør bildene meget mørke. Jeg retter opp eksponeringa, men da finner jeg ikke rosenstæren igjen. Dog viser det seg at det aller første bildet jeg tok, med litt bruk av "nivåer" i PS kan brukes sammen med en beskrivelse av observasjonen...
Stær / Starling (Sturnus vulgaris) Saltstein, Jomfruland
Etter en stund med fjærpuss og morgenstell drar flokken utålmodig videre. Jeg drar også videre. Går langs utsida mot Øytangen.Titalls steinskvetter matsøker langs rullesteinsstranda. En løvsanger jakter insekter i et tre over meg. Insektene som svirret rundt løvsangeren var flertallige. Pleier aldri å knipse bilder av fugl underifra, men denne gangen gjorde jeg det pga insektene og muligheten for et anderledes bilde.
Under ser dere resultatet. Blikket til løvsangeren er rettet mot insektet, et millisekund seinere er den lille proteinklumpen omgitt av magesyre i buken til løvsangeren......
Øyekontakt mellom jeger og bytte
Turen hjemover gikk gjennom eikeskogen. Like ved Stasjonshytta flyr det opp en kattugle fra kvisten. Min første observerte ugle på Jomfruland er alltid moro.  Litt lenger inne i eikeskogen badet disse potente soppene i det bløte morgenlyset......
Potente sopper, Eikeskogen Jomfruland

Vel hjemme på Hasselgården er det frokost og siden samvær med barn og frue inntil det lir mot solnedgang, da er det ut igjen!     
Saltstein etter solnedgang

10 kommentarer:

  1. hei
    Skal si du har blitt Jomfrulandsfotograf, supre bilder som vanlig, liker 1,2,3 og soppene spesielt godt. Reiser til Jomfruland i morgen skal se om jeg klarer å få til et landskapsbilde jeg også.

    SvarSlett
  2. Rett og slett bare nydelig :0) Likte veldig godt fuglene :0)

    SvarSlett
  3. Du har et skikkelig godt øye for motiver Rune, lekkert. Av fuglene likte jeg spes godt bildet av Løvisen som har zoomet inn en liten kanapè.

    SvarSlett
  4. Ljuvliga, läckra naturbilder ! Tack för upplevelsen som du delar med dig av till oss!

    SvarSlett
  5. Nydelige naturbilder du tar. Virkelig blikk for motiv og detaljer..
    starebilde med det flotte lyset på bakgrunnen er jo supert..

    SvarSlett
  6. I find your photography to be beautiful with a feeling of intimacy with that which you capture. That is the best.

    SvarSlett
  7. Det er en nytelse og komme innom bloggen din. Dette er naturfoto på høyt plan. Her får en masse inspirasjon og mye å strekke seg etter. Ha en riktig god og kreativ uke til deg.

    SvarSlett
  8. Må bare si meg helt enig med Hilda,..her var det bare stappfullt med "go'biter"!!

    Og jeg antar du pakker (i alle fall soveposen) selv, neste tur på orrfuglleik? Hehe! :)))

    SvarSlett
  9. Meget, meget flott. Stærflokken før de letter og løvsangeren er særdeles gode bilder. Spesielt løvsangerbildet, der øyekontakten med byttet bare er helt rå. Kan tydelig ane at den snart har fjærmyggen? i nebbet.

    Ha en fin uke
    Knut Børge

    SvarSlett
  10. Veldig flotte Bilder Rune. Likte godt ansamlingen av stær og bilde av sangeren med fangst i skue :)

    Trond

    SvarSlett