Velkommen!

Alle bilder er copyrighted og kan ikke bli brukt av andre uten min tillatelse. Alle rettigheter reservert @Rune Olsen/RolFoto

søndag 15. mai 2011

Sandlo; vitne til et skuespill

 Jeg ante fred og ingen fare da jeg gikk litt utenfor allfarvei og skulle krysse et lite område med fin grus og sand.
Men det var noen andre som ante uråd......og bare noen meter fra meg pilte det ut en sandlo, tilsynelatende hardt skadet! En annen holdt vakt litt lenger på sida. Her snakker vi bekymrete foreldre, og som gode eksempler for standen dro de i gang en iscenesettelse et teater verdig, for å dra oppmerksomheten bort fra sine ufødte små.
Pappa'n peip og smøyg seg fram og tilbake, for så å stikke hodet opp igjen for å få bedre oversikt over situasjonen. Moder'n var mye mer teatralsk og spilte ut sine beste kort som skuespiller.
Med ene vingen i været, lett baksende og sjanglende, krøyp hun seg bortover. Noen ganger stupte hun i bakken..altså hun brukte alle triks i boka for å virke som et lett bytte!
 Det som overrasket meg mest var at hun nesten "angrep" meg der jeg lå på bakken. Hun var ikke langt unna på det nærmeste så vi snakker om en riktig så tøff dame her :-)
I slike situasjoner hvor de ligger på egg prøver man å være raskest mulig mht fototid, så etter en kort men særdeles underholdene forestilling trakk jeg meg sakte tilbake. Fru sandlo la seg raskt tilbake på sine egg, årvåken og klar til ny forestilling hvis det måtte behøves!

8 kommentarer:

  1. Stilig når du setter sammen så mange bilder, blir det nesten som en film. Artig møte med sandloen. Den er en flott fugel da! Ha en fin uke til deg.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder og en god historie, utrolig at du har fått så mange sylskarpe bilder av en baksende sandlo.

    SvarSlett
  3. Naturen er bare helt fantastisk! Slike opplevelser som dette gjør det kjekt å ferdes ute i naturen. Bildemessig er det intet annet en topp vare. Høy teknisk kvalitet på samtlige bilder. Favorittene blir nummer 5 og de siste bildet.

    Knut Børge

    SvarSlett
  4. Man kan ikke annet enn å bli imponert over naturens mange triks for å overleve og føre genene videre. Flotte bilder, ha en fin uke.

    SvarSlett
  5. Oiii ja dette var utrolig nært og skarpt.
    mvh
    Håvard

    SvarSlett
  6. Heisann!

    Det er helt utrolig å se hva fugler og dyr kan gjøre for å ta oppmerksomheten bort fra rede og unger. Og sandloa er en av de dyktiste skuespillere i så måte. En virkelig pangserie du har fått her! Du har fanget sandloa helt suverent! Ha en flott 17.mai!

    Hilsen Svein E.

    SvarSlett
  7. Herlig serie av sandloen. Vanskelig å velge noen favoritt her.

    ketil

    SvarSlett
  8. Da jeg først oppdaget bildene var jeg litt skeptisk, ettersom fuglene er tydelig stresset, men etter å ha lest teksten er jeg beroliget. Alltid viktig å ta hensyn til fuglene, og jeg ser at du var raskt tilbake igjen etter en kort visitt!
    Bildene i seg selv er forøvrig spennende i typisk sandlomiljø!

    Er ellers veldig imponert over svalebildet ditt øverst i bloggen!

    Mvh
    Aleksander

    SvarSlett